Er is iets dat iedereen moet doen om een succesvol bedrijf op te bouwen. En dat is… marketing! Effectieve marketing is een belangrijke basis om jouw business te doen slagen. Tegelijkertijd vinden veel ondernemers dit een lastig onderwerp.

Heb je bijvoorbeeld ooit geld uitgegeven aan Facebook advertenties (omdat iedereen zegt dat het werkt) waarna je erachter kwam dat het je niets heeft opgeleverd? Of heb je ooit prachtige flyers laten ontwerpen waar vervolgens geen nieuwe klant op af is gekomen? Organiseerde je een event of workshop waar niemand zich voor in schreef? Daar is een reden voor!

Jouw marketingaanpak heeft dan niet gewerkt. En daar zijn vaak heel veel redenen voor, maar dit zijn de meest voorkomende:

  • Je richt je op de verkeerde groep mensen.
  • Je richt je op de juiste mensen, maar ze begrijpen niet waarom ze jouw product of dienst nodig hebben.

En dit is gelukkig gemakkelijk op te lossen! Volg de drie stappen hieronder om jouw bedrijf met meer succes te promoten.

1. Duik in het hoofd van jouw klant

Marketing slaagt alleen als je de beoogde klantengroep weet aan te spreken. En dat kan alleen als je jezelf echt verplaatst in jouw ideale klant. Wat voor soort persoon is het? Hoe kijken ze naar dingen? Is het een formele of juist meer informele groep? Hebben ze een bepaalde levensstijl? Allemaal informatie die er voor zorgt dat je jezelf in hun situatie kan verplaatsen.

Tip: Gebruik social media als analyseer-tool. Zoek je ideale klanten op social media. Analyseer ze. Onderzoek de woorden die ze gebruiken. Bekijk welke bedrijven ze volgen en wat ze kopen. Vorm een duidelijk beeld van ze.

2. Vind het obstakel

Wat staat jouw klanten in de weg? Wat is hun probleem of frustratie? Wat willen ze bereiken? Jouw product of dienst is de tool die ze daar mee helpen. Je klant heeft een probleem, jij hebt de oplossing. Want dat laatste is namelijk exact de reden waarom mensen iets kopen. Het kopen lost namelijk iets voor ze op.

Denk er maar eens over na. Heb je honger? Dan koop je een brood. Wil je afvallen? Dan schakel je een diëtiste in. Ben je toe aan een nieuwe relatie? Dan sluit je aan bij een datingsite. Denk dus na over hoe jij het probleem of de frustratie van jouw klant op kan lossen.

3. Experimenteer met je boodschap

Als je de eerste twee stappen hebt doorlopen, weet je dus hoe jouw klant in elkaar steekt en waar hij/zij tegenaan loopt. Jij gaat dat dus oplossen met jouw product of dienst. Dan komt ook de marketingaanpak om de hoek kijken; want het is tijd om jouw klanten te benaderen.  En dat doe je met een duidelijke boodschap. Want wat heb je te bieden voor jouw potentiële klanten? Dat is jouw boodschap. En die verpak je in een social media post, blog, podcast, flyer of wat er ook maar bij jouw bedrijf past.

En daar ga je mee experimenteren. Hoe beter je je klant kent, hoe beter je weet hoe je ze aanspreekt. Je komt erachter op welke berichten ze reageren, waar je veel likes op krijgt en waar je interactie door krijgt.

Voor alles geldt: doorgaan met wat werkt. Stoppen met wat niet werkt. En opnieuw gaan experimenteren… totdat het werkt!

Tot slot zijn wij erg benieuwd wat bij jou het beste werkt qua promotie voor jouw bedrijf?

-X- Britt en Lynn
De meiden van Noppen

0 reacties

Trackbacks/Pingbacks

  1. Sales tip: de belangrijkste dingen die je echt van je klant moet weten - De meiden van Noppen - […] bedenken waarom het deze ondernemers niet lukt om hun bedrijf succesvol op te bouwen. We legden in deze blog…

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.