Social media kan nogal overweldigend zijn. Je kent waarschijnlijk het gevoel dat je ook overal aanwezig moet zijn en super actief moet zijn.  Eerder deze week schreven we al een blog over die aanwezigheid; je hoeft dus niet op élk social media kanaal aanwezig te zijn als ondernemer. Lees hier het hele artikel daarover.

Maar als je eenmaal de keuze hebt gemaakt voor bijvoorbeeld Facebook of Instagram, dan wil je natuurlijk wel zichtbaar zijn. Je wilt meer volgers krijgen en waarschijnlijk ook nieuwe klanten. Wij herkennen dit! Als je niet oppast, ben je er de hele dag mee bezig. Story’s plaatsen op Instagram, updates op Facebook. Je kan er de hele dag druk mee zijn. In deze blog geven we je 3 tips die wij het afgelopen jaar hebben toegepast, om te voorkomen dat je te veel tijd bezig bent met social media. Want dit kan vaak namelijk veel efficiënter!

1. Gebruik content categorieën

Als je niet bent opgeleid in marketing of communicatie, dan heb je misschien niet eerder van het woord ‘content’ gehoord. Content is niets meer dan de dingen die je plaatst. Dus foto’s, teksten, blogs, video’s etc.

Het is heel slim en tijdbesparend om met content categorieën gaat werken. Daarmee creëer je structuur voor jezelf en je volgers. Een voorbeeld van een categorie is bijvoorbeeld een quote, interview, persoonlijk verhaal, tip of een kijkje achter de schermen.

2. Groepeer content en bereid dit voor

Om te voorkomen dat je elke dag moet bedenken waar je over wilt schrijven, kun je de content het beste groeperen en voorbereiden. Zo kun je wel tot een maand of kwartaal voorbereiden. Als je bijvoorbeeld elke maandag een inspirerende quote wil plaatsen, dan kan je dit gemakkelijk al eerder voorbereiden.

Wij vonden deze werkwijze in het begin best wel wennen, want je moet dus in je huidige werkweek tijd vinden om die content voor te bereiden. Maar nu hebben we 1 dag in de week standaard ingepland voor de content voorbereiding van de week erna. Op vrijdag staat alles bijna klaar voor de komende week. En dat geeft heel veel rust, omdat we de week daarna dus alleen nog alles hoeven te plaatsen.

3. Plan je content in

Nu je veel content al hebt geschreven of bij elkaar hebt gezocht, kun je het net zo goed gelijk inplannen. Daar zijn tegenwoordig veel apps voor. Wij gebruiken bijvoorbeeld Planoly voor Instagram. Maar ook voor andere social media platforms bestaan apps. Ook als je op meerdere tegelijk wilt plaatsen.

Wij zetten altijd onze blogs, artikelen en interviews + foto’s klaar in onze website. Dus ook dit kun je vooraf al inplannen. Scheelt super veel tijd op de dag dat je het online wil zetten. En zoals we hiervoor al aangaven; wij plannen dus 1 dag per week in om dit allemaal voor te bereiden. Wij plaatsen namelijk elke dag een nieuw artikel. Maar als je minder plaatst, heb je ook minder tijd nodig voor de voorbereiding.

Plan jij ook je content vooraf in? Of kijk je altijd in de loop van de week wat je wel en niet plaatst?

-X- Britt en Lynn
De meiden van Noppen

0 reacties