Op zoek naar marketingtips voor de decembermaand? De feestdagen staan namelijk alweer voor de deur, dus het is tijd om jouw speciale marketingacties in te plannen! In dit artikel delen we 6 slimme marketingtips die je helpen om jouw producten of diensten extra goed op te laten vallen rondom de feestdagen.

De feestdagen zijn een van de meest lucratieve momenten voor bedrijven. Maar ook een van de moeilijkste. Want de reclamespots, Facebook-advertenties en flyers vliegen om je oren. Hoe val je op? We beginnen met de eerste tip.

1. Bedenk je doelen en plan vooruit

Door Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas, Kerst en nieuwjaar staat shoppen centraal in de decembermaand. En door Black Friday en Cyber Monday begint dit zelfs al in november. Er gaan ontzettend veel mensen op zoek naar koopjes en shopinspiratie. Dit is hét moment om daar op in te spelen!

+ Wat is het doel van je campagne?
Wil je meer bekendheid voor je bedrijf? Meer verkoop? Een nieuw product lanceren?

+ Wat is je budget?
Afhankelijk van je doel ga je uiteraard een aantal middelen inzetten. En dat kost meestal geld. Misschien wil je dit keer iets laten drukken of ga je ergens adverteren. Breng in ieder geval in beeld wat je budget voor deze campagne is.

2. Creativiteit is key

We noemden het al eerder, maar de feestdagen zijn de momenten waarin de concurrentiestrijd het hoogste is. Denk daarom out of the box met jouw marketingcampagne en aanpak. Het is belangrijk voor jouw bedrijf om te laten zien wat uniek is aan jouw product of dienst. En waarom het uiteraard op hun shoppinglijstje moet komen te staan.

3. Bedenk wat je aanbiedt

Je weet nu je doelen en het budget, maar nu is het tijd om te bedenken wat je gaat aanbieden en hoe je dat levert.

+ Waar ligt de focus?
Welke producten of diensten ga je aanbieden tijdens deze feestmaand? Veel bedrijven promoten een soort giftset of bieden een product aan dat alleen tijdens de feestdagen te verkrijgen is. Maar dit is eigenlijk ook de uitgelezen kans om juist jouw bestsellers of seizoen producten aan te bieden. Uiteraard met een beperkte oplage/periode, want schaarste creëert vraag!

+ Hoe verstuur/lever je jouw producten?
Is er een specifieke manier om iets te laten bezorgen? Kan je er een extra feestelijk tintje aan hangen? Super mooi inpakken? Of als je een dienst verkoopt, kan je misschien een leuk kaartje sturen. Of een klein cadeautje om toch dat feestelijke moment te creëren. Wees creatief en uniek! Zet net een stapje extra dan je concurrenten.

4. Vind de juiste samenwerkingspartners

Influencers, bedrijven, organisaties, interessante mensen in jouw branche, winkels om de hoek, events; het zijn allemaal manieren om samen te werken. Waarom dit slim is? Omdat je met een kleine moeite veel nieuwe mensen bereikt. Bedenk dus voor jezelf wat een slimme samenwerking voor jou kan zijn om jouw feestdagen campagne extra te promoten.

Zet bijvoorbeeld eens een influencer op Instagram in om jouw product extra te promoten. Of sluit aan bij een event door iets leuks in een goodybag te doen. Ideeën genoeg, maar zorg dat het bij jouw bedrijf past.

5. Verzamel en plan al je content in

Dit is echt een super slimme tijdbesparingstip. Want je kan een feestdagen campagne echt van tevoren organiseren en inplannen. Oktober en november zijn daarom de perfecte maanden om je voor te bereiden op de decembermaand.

Nu je het doel, het budget en het plan voor jouw marketingacties weet, is het tijd om content te verzamelen. Dus organiseer al je foto’s, video’s, teksten en andere dingen die je wilt gaan verspreiden. Plan dit zo veel van tevoren in, zodat je het na een check alleen nog maar online hoeft te zetten. Dit is handig voor je website, social media, maar ook voor een e-mailnieuwsbrief. Als je dit hebt gedaan, ben je voorbereid op een topcampagne!

6. Meet de resultaten van je acties

Heel belangrijk; meet altijd de resultaten van je acties. Hoe kan je anders weten of iets succesvol is of niet? Bekijk hoeveel interactie er plaatsvond. Op welke social media posts had je likes? Na welke e-mailnieuwsbrief gingen je sales omhoog? Welke foto had een hoog bereik op Instagram? Schrijf al je bevindingen op en pak het erbij als je een volgende campagne plant. Want in het nieuwe jaar staan direct alweer het wintersportseizoen, en de voorjaarsvakantie als campagnes in het vooruitzicht!

En, ga je nu aan de slag met jouw campagne? Wij zijn heel benieuwd! Stel vooral je vragen en deel je opmerkingen, we helpen graag!

-X- Britt en Lynn
De meiden van Noppen

0 reacties