Samenwerken.. het is een dingetje hoor! Zeker als je zo eigenwijs bent als ons! 😉 Heb je plannen om een bedrijf met iemand anders te starten? Organiseer je iets samen? Of ben je al aan het ondernemen, maar komt er een partner bij? Of ben je helemaal niets aan het ondernemen, maar vind je het gewoon interessant om onze tips te lezen? 😉 Dan is dit especially for you. (Ja klopt. Dit is Nederlands en Engels in één zin. Maar het klinkt af en toe gewoon zo lekker :D)

Genoeg gekletst. Of getypt. Wij runnen nu al langer dan een jaar ons bedrijf. Eerst naast onze vaste jobs en vanaf januari 2018 fulltime. Wij weten dus alles over samenwerken, taken verdelen en samen een visie realiseren. En wij zouden De meiden van Noppen niet zijn, als we onze tips niet even met jullie zouden delen! Dus; Wat moet je vooral niet doen?

1. Overal samen naartoe gaan

Je kunt niet alle zij aan zij doen. Wij wilden dit in het begin wel, maar je komt er al snel achter dat dit totaal niet efficiënt is. Spreek af wat je wel samendoet. Denk aan belangrijke meetings of eerste kennismakingen. Andere dingen kun je best ook in je eentje doen.

2. Het plan van één iemand uitvoeren

Als je samen een bedrijf hebt, werk je samen naar één doel. Zorg dat dit doel van jullie beiden is. Als jij vooral werkt aan het plan van een ander, ga je vroeg of laat afhaken. Bespreek duidelijk wat het doel en de plannen zijn en zorg dat dit een combi van jou en je partner is.

3. Niet weten waar de ander mee bezig is

En hier kom je vast achter als het al te laat is. Maar wat als je partner wegvalt? Ziek wordt? Hoe ga je dan zijn/haar taken invullen? Wie gaat dat doen? Wat is er eigenlijk te doen? Wij proberen zo veel mogelijk te structureren en in een soort van handleidingen op te slaan, zodat we elkaar kunnen vervangen. Je weet maar nooit!

En wat moet je vooral wel doen?

4. Eerlijk en open communiceren

Klinkt misschien een beetje als een open deur. Maar zelfs als je zussen bent, is het wel eens lastig om elkaar écht de waarheid te zeggen. Dat je iets misschien niet zo een goed idee vindt. Of dat je liever investeert in iets anders. Zorg dat je met elkaar een werkomgeving creëert, waar je dit soort dingen gewoon eerlijk mag zeggen. Want dan zijn dingen veel sneller opgelost en is het uit jouw hoofd verdwenen.

5. Taken duidelijk verdelen

Je weet van jezelf wat je sterke en zwakke punten zijn. Dat heeft jouw partner ook. Verdeel daarom taken. Britt is bv. veel beter in het vinden van samenwerkingen. Lynn schrijft weer makkelijker. Verdeel taken en ga efficiënt met de beschikbare tijd om.

6. Een beetje geven en nemen

Inkoppertje natuurlijk. Ondanks dat wij samen een bedrijf runnen, zijn we het echt niet over alles eens. Van investeringen tot toekomstplannen, er wordt heel wat gediscussieerd bij ons hoor! En de ene keer geeft Lynn een beetje toe en de andere keer doet Britt dat. Anders kun je net zo goed in je eentje ondernemen.

Wij zijn benieuwd. Onderneem jij met een partner? Of organiseer je wel eens dingen met iemand anders? En herken je dan deze punten?

-X-
Britt & Lynn
De meiden van Noppen

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.