Heb je weleens een goed idee voor een bedrijf bedacht tijdens een reis? Lisette Groeneveld uit Alkmaar wel en ondernam direct actie. Tijdens een backpack-vakantie bedacht Lisette samen met haar vriend BubbelsenWijnen.nl. Vanuit een bootje op zee. Zes jaar later maakt BubbelsenWijnen.nl nog steeds vele bedrijven en particulieren blij met een goede fles wijn en heeft Lisette een hoop geleerd. Wij zijn super benieuwd naar Lisette haar verhaal.

Het idee ontstond tijdens een boottocht in Vietnam

Lisette werkte na haar studie bij een evenementenbureau. Ze was begin twintig. “Ik was jong, werkte al een paar jaar in Amsterdam en ik was benieuwd naar wat ik nog meer kon doen. Zo belandde ik als recruiter bij een uitzendbureau. Dat bleek niet mijn ding te zijn. Uiteindelijk vond ik een baan bij de Provincie Noord-Holland en maakte ik in datzelfde jaar een reis door Vietnam met mijn vriend. De gedachte om iets anders te gaan doen qua werk spookte al een tijd door mijn hoofd en dat werd tijdens deze reis concreet.”

Lisette dacht aan het concept van Fleurop. Het bestellen van een bos bloemen bij een bloemist in de buurt; dat kun je natuurlijk ook met wijn via een wijnspeciaalzaak doen. Het idee was er dus. “Tijdens een boottocht in Vietnam bedachten mijn vriend en ik ook de naam: BubbelsenWijnen.nl. We haastten ons zo snel mogelijk terug naar ons hotel, om te checken of de URL nog beschikbaar was. En dat was hij! De URL werd direct vastgelegd. Ik was vastberaden. Dit zou een succes worden.” Ondertussen werkte Lisette nog fulltime bij de Provincie en zette ze in de avond- en weekenduren haar bedrijf op.

Opvallen tussen de rest

Om op te vallen tussen de vele andere online wijnwinkels bedacht Lisette een opvallende cadeauverpakking. “De wijnspeciaalzaken zouden de verzending op zich nemen en ik vond dat dat wel op een bijzondere manier moest gebeuren. De verpakking moest opvallen op straat en bij de klanten. Daarom bedacht ik mijn eigen speciale verpakking én de mogelijkheid om een digitale boodschap naar de ontvanger te sturen.” BubbelsenWijnen.nl was geboren.

“Ik voelde geen druk”

“In zes maanden tijd heb ik BubbelsenWijnen.nl opgericht. Ik heb dit als relaxed ervaren. Ik stelde geen deadline voor mezelf, dus ik voelde geen druk. Daarnaast verdiende ik mijn geld natuurlijk nog gewoon via mijn baan, waardoor ik ook geen geldstress had. De investeringen, zoals het laten ontwikkelen van een nieuwe website en flyers, betaalde ik uit eigen zak.”

“Natuurlijk liep ik wel tegen een aantal dingen aan. De eerste versie van de website was niet goed, dus besloot ik over te stappen naar een andere webbouwer om een nieuwe website te maken. Het stappenplan van het bestelproces moest opnieuw gebouwd worden en dus was mijn marketingbudget wel op. Dan word je creatief. Mijn doel was om binnen vijf jaar in heel Nederland bekend te zijn. Gaandeweg heb ik dat iets bijgesteld. Je leert zoveel onderweg.”

Waardevolle relaties opbouwen

Toen de website live was, kon de verkoop beginnen. Lisette kwam er al snel achter dat netwerken haar goed lag. “Ik ben van het netwerken. Persoonlijk contact vind ik belangrijk en leuk. Ik heb van alles gedaan om klanten te werven. Flyers uitgedeeld, nieuwsbrieven gemaakt en zelf verstuurd. Op dit moment ben ik voorzitter van Business Open Sluispolder. Dat vind ik enorm leuk om te doen en ik bouw er waardevolle relaties op. Ik heb ook op events gestaan. Dat vond ik enorm leuk om te doen. Met een bedrijf dat bubbels en wijnen verkoopt word je al snel gevraagd om langs te komen bij een borrel. Inmiddels ben ik kritischer geworden op welk event ik aanwezig ben en bekijk ik eerst of mijn doelgroep daar rondloopt.”

“Ik heb vertrouwen in het concept”

Op de vraag wat Lisette nu het allerleukste vond om mee te maken afgelopen jaren, geeft ze twee antwoorden. “Dat het echt werkt wat ik heb bedacht en om van een idee een bedrijf te maken. Ik begon met mijn bedrijf in de crisis. Dat was riskant. Bedrijven bezuinigen namelijk als eerste op relatiegeschenken, maar ik had en heb voldoende vertrouwen in het concept.”

“Ik heb in de afgelopen jaren ook enorm veel geleerd over het ondernemerschap. Het opzetten van een webwinkel is niet zo ingewikkeld, maar de kosten die daarmee gepaard gaan moeten natuurlijk wel weer terugverdiend worden! Om aantallen te maken moest ik mij dus niet alleen op de particulieren richten, maar ook op de zakelijke markt.”

“Landelijk bekend zijn is mijn droom”

Aan toekomstdromen heeft Lisette ook geen gebrek. “Ik kijk altijd naar de vraag van de markt. Op dit moment heb ik bijvoorbeeld twee websites. Een website om een fles bubbels of wijn cadeau te geven, inclusief een persoonlijke, digitale boodschap. En daarnaast een website waar je mijn geselecteerde bubbels en wijnen voor eigen genot kunt bestellen. Binnenkort voeg ik deze twee functies samen en kun je voortaan terecht op BubbelsenWijnenshop.nl.”

Verder denkt Lisette na over uitbreiding van haar merk, door meer accessoires te gaan verkopen en door uitbreiding van bubbels- en wijncollectie. “Ik wil in de toekomst graag meer proeverijen geven. Provinciaal weten mensen mij te vinden. De volgende stap is om landelijk bekend te zijn. Dat is wel echt mijn droom. Ik werk er stap voor stap naar toe. Ik heb dagelijks 1.000 ideeën, dus dat komt goed. Zoals het nu gaat, gaat het goed!”

“Ga het doen, altijd!”

Lisette bedacht het idee voor haar bedrijf op een boot in Vietnam en ondernam daarna direct actie. Dat is wat Lisette anderen met een goed idee voor een bedrijf ook aanraadt. “Ga het doen! Begin met marktonderzoek. Verken je doelgroep, want wanneer je je richt op iedereen bereik je niemand. Heb je na het onderzoek de bevestiging voor jezelf dat het echt een goed idee is? Ga het dan doen! Altijd doen. Met een kleine investering kun je al voor jezelf starten. Maak vervolgens voor jezelf een plan. En sta je mannetje als vrouwelijke ondernemer. Ga niemand anders pleasen, maar kom voor jezelf op.”

NABRANDER VAN DE MEIDEN VAN NOPPEN

Zo, de meiden hebben er een nieuwe lievelings-webshop bij! BubbelsenWijnenshop.nl staat sinds nu bij onze favorieten. Tof om te horen dat Lisette haar dromen werkelijk maakt door haar idee om te dopen tot bedrijf. Ondertussen heeft ze ook twee kinderen gekregen en heeft ze nog een aantal opdrachten als Virtual Assistent. Het kan dus allemaal, als je maar in actie komt. Dank voor deze wijze én vooral leuke les Lisette! We houden je in de gaten!

0 reacties