Tot 2015 werkte Nathalie met veel plezier bij een ontwerpstudio in een drukkerij. In ruim vijf jaar leerde ze enorm veel over vormgeven en drukwerk. Tot het moment dat ze besloot om voor zichzelf te beginnen en stopte bij haar toenmalig werkgever. Uit haar netwerk haalde ze direct een aantal opdrachten binnen en zo kon Nathalie direct aan de slag.

Inmiddels zet Nathalie zich neer als branding expert en helpt ze creatieve ondernemers met hun branding. Deze ondernemende dame uit Ermelo heeft mooie plannen met haar bedrijf. Wij zijn benieuwd naar het verhaal achter Croissant Neuf.

Keuzes maken

Toen Nathalie nog voor een werkgever werkte, ontwikkelde ze steeds meer een tegenreactie op het werken in loondienst. Ze leerde enorm veel bij de ontwerpstudio, maar na een burn-out was het tijd voor een volgende stap. Ze startte haar eerste bedrijf Twaalfnuldrie, waarmee ze uit haar netwerk direct een aantal klanten binnenhaalde, die op zoek waren naar een nieuw logo of een mooie flyer.”

“Dat ging eigenlijk heel gemakkelijk. Ik had direct werk en stopte daarom met het werven van klanten. Dat laatste was niet zo slim. Ik had geen plan en strategie voor mijn bedrijf. In 2017 vroeg ik mijzelf af of dit was wat ik wilde doen. Als grafisch vormgever word je vaak aan het einde van een proces betrokken, zoals het maken van een flyer voor een beurs. Ik denk graag mee over het totale concept van bijvoorbeeld de deelname van een opdrachtgever aan die beurs. 2017 was een kantelpunt en in 2018 maakte ik de keuze om echt te gaan doen wat ik graag wil doen. Dat betekende stoppen met de kleinere, grafische vormgeef opdrachten.”

Creatieve ondernemers helpen

Ondertussen ontwierp Nathalie als uitlaatklep kaarten en posters met quotes en verkocht deze via haar webshop, die ze de naam Croissant Neuf gaf. “De naam Croissant Neuf was eigenlijk een soort van brainwave. Ik zocht een catchy naam. Een naam waarvan mensen een goed gevoel krijgen. Toen ik een aantal namen hardop zei, schoot mijn vriend in de lach bij Croissant Neuf. Toen dacht ik: dit is hem.”

“Naast de webshop met eigen ontworpen artikelen heb ik mijn aanbod uitgebreid met workshops en advies over branding. Ik werk graag met creatieve ondernemers die nog een beetje zoekende zijn in hun bedrijf. Dat ben ik zelf namelijk geweest en ik weet goed hoe ik deze groep kan helpen.”

Instagram en workshops

Om klanten binnen te halen zet Nathalie zowel online- als offline middelen in. “Instagram vind ik super leuk. Ik kan er volledig mijn ei in kwijt door het creëren van een mooie feed. Facebook zet ik minder in, omdat mijn doelgroep daar minder actief is. Vanaf februari ga ik workshops over branding en social media organiseren, om zo potentiële klanten face-to-face te kunnen ontmoeten. LinkedIn staat op mijn lijstje om op te pakken. Daar kan ik veel ondernemers en interessante bedrijven vinden en mijzelf positioneren als branding expert.”

Gewoon doen

Na vier jaar ondernemen weet Nathalie direct een leerpunt op te noemen. “Ik heb geleerd om de focus van mezelf af te halen. Ik keek veel naar wat ik allemaal nog niet kon. Nu weet ik dat je vooral moet kijken naar wat je wél te bieden hebt en je vervolgens te richten op je doelgroep. Je bent met jouw expertise al snel waardevol voor een ander, omdat diegene er vaak weinig of niets vanaf weet. Ik geef anderen dan ook graag de tip mee om gewoon te gaan doen.”

“Denk niet teveel na over welke stappen je dient te ondernemen. Elke stap is namelijk een stap vooruit. Misschien vind je jouw idee na drie stappen helemaal niet leuk. Dan weet je dat ook. Onthoud: doen – voelen – denken. Velen beginnen met te bedenken hoe iets zou voelen en als het goed voelt, doen ze het. Terwijl je beter kunt gaan doen, om zo echt te ervaren wat je ergens van vindt.”

Van dromen naar actie ondernemen

Terwijl Nathalie druk bezig is met het verkopen van haar nieuwe aanbod, maakt ze ook direct werk van haar dromen. “Het lijkt mij fantastisch om een kerstpakket samen te stellen voor ondernemers. Dat mis ik, nu ik een eigen bedrijf heb en dus geen kerstpakket ontvang. Ik vond het altijd een heel leuk moment om zo vlak voor de kerst, een doos met leuke producten te ontvangen. Daar ben ik dus nu al werk van aan het maken door op zoek te gaan naar leveranciers.”

“Daarnaast breid ik mijn aanbod in de toekomst graag uit met coaching. Ik heb zelf een coachingstraject gevolgd vorig jaar en dat heeft mij zoveel gebracht. Ik vind het leuk om mensen te zien shinen en te helpen bij het overwinnen van belemmerende overtuigingen. Ik start binnenkort met een coach-opleiding, zodat ik de technieken leer om anderen hiermee te helpen. Daar word ik echt heel blij van.”

Foto: Saskia Beek Fotografie

Over de auteurs: Britt en Lynn

Oprichters De meiden van Noppen

Twee ambitieuze zussen die besloten om samen een bedrijf te starten. Inmiddels helpen we met veel plezier ambitieuze ondernemers met een resultaatgerichte strategie, marketing- en social media aanpak om een goedlopend bedrijf neer te zetten. Samen maken we dagelijks heel wat ondernemersavonturen mee. Het is onze gezamenlijke missie om anderen te motiveren en te inspireren het beste uit zichzelf te halen.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.