Twee broers die samen een bedrijf runnen… dat vinden wij natuurlijk fantastisch! En naast dat wij gek zijn op vrouwenpraat, vinden wij een goed gesprek met een man ook niet verkeerd. Wie weet dat we nog iets van elkaar kunnen leren ;-). Deze week de mannen van by Broersen. Wanneer je in de omgeving van Warmenhuizen in Noord-Holland woont, kun je bijna niet om hen heen. De broers Sem (22) en Kay (24) vinden namelijk niets leuker dan rondom hun asperge- en aardbeienteelt een unieke beleving te creëren. Van pop-up diners in de kas, tot de boerderijwinkel en –automaat. Er is altijd iets te beleven!

Ideeën aan de keukentafel

In 2012 ontstonden de plannen voor een eigen bedrijf in asperges. Aan de keukentafel, in het ouderlijk huis in Warmenhuizen. Sem en Kay waren toen 16 en 18 jaar. Hun vader teelde al aardbeien en hun moeder runde de boerderijwinkel.  “Wij zijn opgegroeid in een ondernemersgezin en voerden dus al regelmatig gesprekken aan de keukentafel over ondernemen. In 2012 kwamen onze ideeën voor een eigen bedrijf ter sprake. Wij wilden het ondernemen zelf ontdekken, in plaats van direct bij onze ouders in het bedrijf te stappen. Eerst ons eigen ding doen. Dat was het plan.” Zo vertelt Kay ons. In 2013 schreven de broers het gezamenlijk bedrijf Broersen Asperges in bij de Kamer van Koophandel.

Een mooi merk opzetten

Inmiddels zijn de twee bedrijven (de boerderijwinkel en de aardbeien- en aspergeteelt) samengegaan. Sem legt uit waarom. “Twee bedrijven runnen vanaf hetzelfde adres was niet langer efficiënt. Denk aan bijvoorbeeld twee administraties. Ook willen we graag een mooi merk opzetten rondom het werk dat wij doen. We hebben de bedrijven samengevoegd onder de nieuwe naam by Broersen. Inclusief een nieuw, hip jasje dat goed past bij het moderne en vernieuwende bedrijf dat wij willen zijn.”

Een zomerrooster met 7 dagen werken

Een mooi merk neerzetten gaat natuurlijk niet vanzelf. Volgens Kay betekent dat in de zomer in ieder geval 7 dagen per week werken. “Wij hebben allebei ook nog een fulltimebaan. Ik werk bij Energie in Huis in Amsterdam en Sem bij Proeftuin Zwaagdijk. Daar kiezen we allebei bewust voor. We willen naast ons eigen bedrijf, veel leren van andere bedrijven. Het aardbeien- en aspergeseizoen start op 1 april en piekt dus in de zomer.”

“Dat betekent een half jaar lang elke dag werken, maar dat vinden wij niet erg. Tot eind september werken wij alle dagen van de week. We starten om 06.00 uur ’s ochtends en zijn niet voor 18.00 uur in de avond klaar. In de avonden bereiden we bijvoorbeeld de social media berichten voor de dag erna voor. We hebben veel scholieren in dienst die in de zomer op het land werken.”

Pop-up diners in de kas

“De samenwerking met deze jonge mensen vinden wij enorm leuk. Eind september loopt het seizoen op zijn einde. In de winter bereiden we het volgende seizoen voor. Denk aan de nieuwe evenementen, zoals de pop-up diners in de kas, acties rondom feestdagen en het opzoeken van nieuwe samenwerkingen.”

“Je gaat wel eens op je bek en dat kost soms geld”

Twee broers die samenwerken. Het kan goed of fout gaan. Bij Sem en Kay gaat het goed en dat durft Kay best wel te zeggen. “Wij zijn goed geworden in samenwerken. We zijn allebei jong en onbevangen, maar beschikken wel over gezond boerenverstand.” Volgens Sem gaan de broers ook weleens op hun bek. “We zijn allebei compleet anders. Ik ben meer van het doen en Kay van het maken van plannen. Als je jong bent wil je het soms in één keer te goed en te netjes doen. Dan ga je weleens op je bek en dat kost soms geld. Daar leren we vervolgens allebei weer van. Dure lessen, maar groeien kost nu eenmaal tijd.”

Samenwerking met bedrijven en in gesprek met klanten op nummer 1

De broers hoeven niet lang na te denken over wat zij het allerleukste vinden aan het runnen van het bedrijf. Volgens Sem staat de samenwerking met bedrijven en contact met klanten gedeeld op nummer 1. “Met klanten in gesprek zijn tijdens bijvoorbeeld de pop-up diners in de kas of in de boerderijwinkel vinden wij heel waardevol. Je leert je klant zo echt goed kennen. Ook van samenwerkingen met bedrijven, zoals met restaurants Brasserie de Keuken en De Ooijevaar, worden wij blij. Voor ons draait een samenwerking om iets neerzetten, wat je alleen bijna niet kunt. Je brengt elkaar verder.”

Pin je niet ergens op vast en heb plezier

Als het over de toekomstplannen voor by Broersen gaat, komt er bij Kay direct een uitspraak van zijn ouders naar boven. “Pin je niet ergens op vast. Dat zeggen onze ouders vaak. Wij mogen het bedrijf overnemen, maar dat hoeft niet. We hebben allebei een hbo-diploma op zak en houden ons actief bezig met innovatie van landbouw en de ontwikkelingen op online gebied.”

“We zijn online enorm gegroeid, de boerderijwinkel en -automaat worden drukbezocht en de teelt gaat goed. Het staat nu. We gaan op dezelfde voet verder en kijken ondertussen hoe het zich ontwikkelt.” Sem vult aan. “En plezier hebben. Doen wat je leuk vindt. Dat is onze tip. Je wilt kunnen zeggen: ik heb vandaag lekker gewerkt. Daar krijg je namelijk ook weer blije klanten van.”

NABRANDER van De meiden van Noppen

Inmiddels is de boerderijwinkel gesloten. De boerderij-automaat is nog circa een week open met aardbeien. Wij raden je zeker aan om nog even heen te gaan. Denk aan het Febo-concept, maar in plaats van een kroket trek je een bakje aardbeien uit de muur. Een enorm leuke ervaring! Bedankt voor het leuke gesprek mannen. Jullie maken in februari 2019 al de data voor de pop-up aspergediners in de zomer bekend toch? 😀

1 Reactie

  1. Jullie hebben een goed voorbeeld aan jullie vader en moeder , maar doen het niet minder goed , formidabel jongens ,groeten Els Pronk Ligthart

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.