Twintig jaar geleden was er amper een zonnebloem te krijgen in Nederland. Laat staan dat ze in ons kikkerlandje geteeld werden. Margit en Koos Dekker werden dan ook voor gek verklaard dat ze juist dát product zelf wilden telen en verkopen. Maar kijk ze nu eens twintig jaar later, met hun florerende bedrijf Marlequi dat nog elk jaar groeit. En ja, de zonnebloemen staan er nog steeds! Uiteraard is er veel gebeurd de afgelopen jaren. Ups en downs. Wij houden van dit soort verhalen. Doorgaan terwijl anderen stoppen. Wij waren razend benieuwd naar dit ondernemende koppel en hun inspirerende verhaal en daarom reed Lynn deze week richting het altijd gezellige Warmenhuizen.

“We slapen er geen uur minder om”

En het werd direct duidelijk dat we weer volop richting de herfst en de pompoenentijd gaan. Want rijd je over de Trambaan in Warmenhuizen? Dan zijn de metershoge bakken vol pompoenen niet te missen. Het pad van de familie Dekker is gezellig aangekleed en er wordt druk gewerkt aan de voorbereidingen van de Marlequi Fair aankomend weekend. Maar stress? Daar doen Margit en Koos niet aan. “Op 15 en 16 september organiseren we onze jaarlijkse Marlequi Fair. Daar komen altijd een paar duizend mensen op af. Maar wij maken ons nergens druk om hoor,” vertelt eigenaresse Margit. “We slapen er geen uur minder om, want het komt elk jaar weer goed.”

Het begon allemaal aan de Marlequi

Heerlijk, die relaxte houding! Daar kunnen De meiden van Noppen nog iets van leren. Maar of ze altijd zo ontspannen zijn geweest? Dat is in de jaren zo gegroeid. Margit vertelt waar het allemaal begon. “Koos en ik woonden net een paar jaar samen aan de Marlequi (vandaar de naam ;-)) in Warmenhuizen, toen we op het idee kwamen om een kraam langs de weg te zetten. We startten met de teelt van zonnebloemen en pompoenen en zetten de kraam op het pad van mijn schoonvader.”

Voor gek verklaard

“Iedereen verklaarde ons in die tijd voor gek. Niemand snapte waarom wij zonnebloemen in Nederland wilden telen. We waren echt een van de eerste. Dit betekende ook dat we bijna de enige waren die zonnebloemen aanboden bij de veiling. De vraag en de prijs steeg in een korte tijd enorm, tot een paar euro per zonnebloem!”

Om aan de groeiende vraag en populariteit van de zonnebloemen te kunnen voldoen, lieten Margit en Koos een kas bouwen. Daar voegden ze ook de teelt van sierkool aan toe. “Door de kas konden we in mei/juni al zonnebloemen uit eigen land leveren en in het najaar stapten we dan over op de sierkolen.”

5 hele slechte jaren

Maar de markt verzadigde toen de zonnebloemen met vrachtwagens vol uit Frankrijk kwamen. “Daar hebben wij flink last van gehad. En de sierkolen gingen toen ook niet goed. We investeerden na een topjaar onder andere in de bouw van een nieuwe koelcel. Maar vervolgens hebben we daarna 5 hele slechte jaren gehad. Dan vraag je jezelf wel af hoe je die periode financieel doorkomt,” vertelt Margit.

“Toch zijn wij altijd positief gebleven. Mijn man Koos zei altijd dat hij zijn droom al had verwezenlijkt; hij heeft een lieve vrouw en vier gezonde kinderen. En dat is tot op de dag van vandaag nog steeds het belangrijkste in ons leven. We hebben elkaar als gezin.”

Op een normaal tempo uitbreiden

“Koos is in die periode als bedrijfsleider bij een orchideeënkwekerij gaan werken. Overdag werkte hij daar en om 17 uur ging zijn werkdag in ons eigen bedrijf verder. Zo konden we het bedrijf ook op een normaal tempo uitbreiden; op een rustige manier dat paste bij ons gezinsleven,” aldus Margit.

Van kraam langs de weg tot imperium

Want dat het bedrijf zich ontwikkeld heeft de afgelopen jaren, dat is wel zeker! “We breidden de kraam uit naar een gedeelte van de schuur. En uiteindelijk nam de winkel de volledige schuur in beslag. In de tussentijd startten we ook met workshops; schilderen tussen de zonnebloemen. Zo breidden we met steeds meer activiteiten uit.”

“Wij doen alles op gevoel”

En inmiddels mag de familie Dekker wel spreken van een volledig Marlequi-imperium. Naast de tuinderij, winkel, workshops, organisatie van teamuitjes en jaarlijkse fair, is er ook een escaperoom en staan er 6 bed and breakfast huisjes. En alles is stap voor stap ontwikkeld.

“Wij doen eigenlijk alles op gevoel en zijn heel flexibel. Daar hebben we ook in de slechte tijd echt van geleerd. Daardoor kunnen we nu ook elke keer weer iets nieuws ontwikkelen en bedenken. Ons brein staat gewoon nooit stil. Zelfs tijdens weekjes weg filosoferen we er op los. En als we dan terug zijn, kijken we met ons gezin en onze medewerkers naar de juiste aanpak. Zo hebben we de escaperoom ook helemaal zelf bedacht en met onze eigen mensen ontwikkeld!”

Tijd voor plezier en een lekker biertje

Dat harde werken heeft zich zeker beloond. “Er is de afgelopen twintig jaar veel mis gegaan en we hebben veel meegemaakt. We hebben hard gewerkt, maar daar plukken we nu wel echt de vruchten van. Het gezin is nog altijd het belangrijkste voor ons. We wilden geen ouders worden die altijd maar aan het werk zijn; er moet ook tijd zijn voor plezier en een lekker biertje op z’n tijd! Daar genieten we nog altijd het meeste van.”

De gouden tip van Margit en Koos

Margit sluit het inspirerende gesprek af met een tip voor andere (beginnende) ondernemers. “Je moet gewoon je gevoel volgen. Doe iets wat je zelf echt leuk vindt en pak alles aan wat er op je pad komt. Geniet vooral van wat je kán en waar je goed in bent!”

Nabrander van De meiden van Noppen

Jeetje, wat een verhaal! Koos en Margit hebben echt een prachtig bedrijf opgebouwd en hebben de afgelopen twintig jaar echt veel meegemaakt. Moeilijke, maar ook mooie dingen! Het bevestigt maar weer eens dat doorzetten écht loont. Inspirerend en leerzaam!

En heb je nog niks te doen aankomend weekend? Neem een kijkje bij de Marlequi Fair! Echt de moeite waard!

0 reacties