Midden in de crisis een bedrijf starten. Daar heb je lef voor nodig. Voor Margret Weijers was dat geen probleem. Ze wilde doen wat ze leuk vond. De nuchtere Noord-Hollandse volgde haar hart en richtte in 2011 haar bedrijf Smaakvermaak op. Met haar aanstekelijke enthousiasme organiseert Margret professionele wijncursussen en -proeverijen vanuit een kookstudio in Limmen en op locatie. Ze is zoals ze zichzelf noemt ‘een echt horecabeest’ en ze vindt het belangrijk om de soms stoffige en droge (ondanks het proeven van de wijn) lesstof over wijn leuk te maken en mensen te vermaken. Dat doet Margret met heel haar hart.

Ervaring opdoen bij toprestaurants

Jarenlang werkte Margret met veel plezier in de horeca, waar ze zich als een vis in het water voelde. “Ik ben echt onderaan de ladder begonnen. Mijn eerste bijbaan was in een snackbar. Daarna ben ik bij verschillende restaurants gaan werken. Ik wilde heel graag bij een van de toprestaurants in Nederland werken.”

“Ik las het magazine ‘Lekker’ en daar stond De Librije op nummer 1. Ik heb gesolliciteerd en ik werd aangenomen. Inmiddels is dit alweer 20 jaar geleden. Het was een fantastisch, maar ook heftig jaar. Het eten is een overweldigende ervaring en het team was heel hecht, maar de heimwee nam toe en dat was heel naar. Ik ben na een jaar weer teruggegaan naar West-Friesland en ging bij restaurant Halvemaan werken. Daar heb ik mijn wijn- en spijssmaak verder ontwikkeld en de cursus Gastronoom-Sommelier gevolgd. Geweldig vond ik dat.”

Baan opgezegd in de crisis

Margret leerde op een gegeven moment haar vriend kennen en vanaf dat moment begon het werken in de avonden en weekenden haar steeds meer tegen te staan. “We zaten toen midden in de crisis en toch zegde ik mijn baan op. Van mijn ouders heb ik geleerd dat je je handen moet laten wapperen, dus ik had er vertrouwen in dat ik snel ander werk zou vinden.”

“Via-via kwam ik bij een wijnhandel terecht en daar kwam ik direct op de naam Smaakvermaak. Toen al wist ik dat dat de naam van mijn bedrijf zou worden, dat ik ooit wilde starten. De wereld van wijn bestaat uit veel oudere mannen, met vaak grijze geitenwollen-verhalen over de wijnen. Ik wil juist mensen vermaken. Daarom is vermaak heel belangrijk voor mij. En smaak vind ik bijzonder. Beiden zijn de basis van mijn erkende wijncursussen en -proeverijen.” 

Klanten werven via ambassadeurs, Facebook en LinkedIn

Alhoewel Margret actief is op Facebook, zijn mond-tot-mond reclame en haar ambassadeurs heel belangrijk voor haar. “Ik geef zo’n 2 á 3 avonden in de week cursussen en proeverijen. Deze avonden zitten voornamelijk vol doordat mijn gasten de ervaring doorvertellen.”

“Daarnaast heb ik bewust ambassadeurs om mij heen verzameld. Mijn ambassadeurs zijn de mensen die alle erkende wijncursussen bij mij gevolgd hebben. Zij zijn enthousiaste, trouwe klanten die ik graag aan Smaakvermaak blijf verbinden. Vorig jaar heb ik Wijnclub Grand Cru opgericht, zodat zij de opgedane wijnkennis kunnen blijven onderhouden. Ik maak dus veel gebruik van mond-tot-mond reclame, maar ben ook actief op Facebook. Ik heb Twitter en Instagram uitgeprobeerd, maar mijn doelgroep zit het meeste op Facebook. Met LinkedIn ga ik binnenkort ook actief aan de slag. Via dat platform kan ik meer met bedrijven in contact komen, omdat ik aan het personeel erkende wijncursussen wil gaan geven.”

Goed plannen en jezelf promoten

Smaakvermaak bestaat in 2019 acht jaar. Na acht jaar ondernemen heeft Margret veel geleerd over zichzelf en het promoten van haar bedrijf. “Ik heb geleerd om meer te plannen en mijn aanbod beter te promoten. Als ik een periode 4 á 5 avonden per week volplan, weet ik dat ik daarna bewust tijd in moet plannen voor een rustmoment.”

Facebook en promotie tip

“In het begin vond ik het lastig om mijzelf en mijn aanbod te promoten. Ik plaatste bijvoorbeeld een week voor de aanvang van een wijnproeverij een berichtje op Facebook. Nu begin ik daar veel eerder mee zodat ik men goed informeer over het aanbod en ik mijn enthousiasme daarover kan laten blijken. Ook vond ik het lastig om mijzelf als persoon te promoten. Mijn kracht is dat ik mensen graag enthousiast maak voor wijn en inmiddels weet ik dat mijn enthousiasme onderdeel is van mijn promotie.”

Toekomstdroom

Dat Margret ongelofelijk veel over wijn weet is een feit. Maar ook smaak is belangrijk voor haar. “Ik ben zelf altijd bezig met smaak. Als kind proefde ik alles. Smaak is zo bijzonder. Zo bestaat smaak voor 90% uit geur. Veel mensen weten dat niet. Ik vind het leuk om ook kinderen daar bewust mee om te leren gaan. Kinderen hebben namelijk een heel goede smaakontwikkeling. Het lijkt mij heel gaaf om daar ooit iets mee te doen, waarbij kinderen worden uitgedaagd te proeven en te leren over smaak.”

Volg je hart

Dat Margret doet wat ze leuk vindt is overduidelijk. Haar enthousiasme is zelfs aanstekelijk via de telefoon. “Doen wat je leuk vindt, dan is het geen werk meer. Zo zie ik het echt. Het grootste compliment ontving ik een half jaar geleden. Van mijn allereerste werkgever, de snackbar. Zij vertelden mij: ‘ik zie dat je in je element bent. Je doet het met heel je hart.’ Zo voel ik het zelf ook. Wijn verbindt. Zet een groep mensen bij elkaar, met goede wijnen en bijpassende gerechten en je krijgt de mooiste verhalen op tafel. Als ik anderen gelukkig zie, met datgene ik doe, dan ben ik blij.”

NABRANDER VAN DE MEIDEN VAN NOPPEN

Tijdens het schrijven van dit artikel borrelt ook bij ons het enthousiasme weer naar boven. Margret is een enthousiaste vrouw, met ongelofelijk veel passie voor haar vak. Dat voel je en dat werkt aanstekelijk. Wij zijn niet anders dan enthousiast. Deze onderneemster zorgt ervoor dat je je bewust wordt van smaak en hoe wijn en spijs elkaar kunnen versterken, zodat je er nog meer van kunt genieten. De mooie verhalen en diepgaande gesprekken tijdens de cursussen en proeverijen zijn de kers op de taart. Margret, heel veel succes en plezier toegewenst met jouw bedrijf. Blijf vooral actief op social media, zodat wij jouw ervaringen ook (online) kunnen meemaken!

1 Reactie

  1. Britt en Lynn,

    Hartelijk dank voor dit leuke stukje.
    Ik wens jullie ook heel veel succes en ik zal jullie volgen.

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.