Marketing is heel interessant, maar ook ingewikkeld. Want je kan super veel doen om je bedrijf te promoten, maar wat kun je het beste wel en niet doen? Grote kans dat je daar een beetje in verzuipt en dat je marketingacties oké zijn, maar niet fantastisch. (Lees: je geeft er aandacht aan, maar je krijgt er niet genoeg klanten door.) Hoe krijg je die marketing nu van oké naar fantastisch? In onderstaande video deelt Steve Jobs zijn antwoord.

6 dingen die je marketing geweldig maken

1. Marketing draait om waarden

Wat zijn de waarden van jouw merk/bedrijf? Hoe kun je die terug laten komen in je marketing? Bv. in je teksten of het soort foto’s dat je gebruikt.

2. Wat moeten mensen echt over jou en/of jouw bedrijf weten?

Als je duidelijk hebt wat je naar mensen wilt communiceren over je bedrijf, zet je jouw marketing veel effectiever in.

3. Geef het aandacht

Je kunt jouw bedrijf zien als een merk. En dat heeft aandacht nodig om groot en bekend te worden. Regelmaat en aandacht is dus belangrijk.

4. Focus niet op verkoop

Steve Jobs zegt dat het niet handig is om continu te focussen op verkoop of op de dingen die je doet. Je hoeft ook niet continu feitjes of data te delen. Mensen kopen uiteindelijk vanuit hun gevoel, dus probeer daar op in te spelen met je marketing.

5. Vergelijk jezelf niet met anderen

Je hoeft niet continu aan te geven waarom jouw producten of diensten beter zijn dan de concurrent. Je legt dan juist extra de nadruk op je concurrenten, terwijl jij zelf al uniek genoeg bent!

6. Waar je echt op zou moeten focussen…

Focus op de dingen waar jij als bedrijf voor staat en wat je belangrijk vindt. Apple zegt ook nooit dat ze beter zijn dan de concurrenten. Hetzelfde geldt voor een bedrijf als Nike. Het verkoopt onder andere schoenen, maar ze zeggen nooit: ‘onze schoenen zijn beter dan Adidas’. Ze focussen juist op de dingen die ze belangrijk vinden, zoals grote sportatleten en andere sportfanaten. Daar worden klanten enthousiast van en daardoor kopen ze de schoenen.

Geef als afsluiter antwoord op de volgende vraag:
Wie is …………… (jouw bedrijf) en waar sta je voor?
Breng jouw marketing vanuit die gedachte van oké naar fantastisch!

-X- Britt en Lynn
De meiden van Noppen

0 reacties