Eerlijk is eerlijk… iedereen heeft een favoriete klant. Het is de persoon waar je het liefste mee werkt. Waar je het meeste plezier aan beleeft en die misschien wel het meeste oplevert. De vijf vragen hieronder helpen jou met het vinden van jouw favoriete klant.

1. Denk aan je huidige en vorige klanten; met wie werkte je het liefste? Met wie behaalde je de beste resultaten? Met wie vond je het super leuk om samen te werken?

Schrijf ze allemaal op en ontdek of ze dingen gemeen hebben. Is er een patroon te vinden? Is het een bepaalde groep mensen of werken ze in een bepaalde sector? Denk terug aan de momenten dat je super enthousiast was om deze mensen te helpen en probeer te achterhalen wat ze gemeen hebben.

2. Denk aan de klanten die je niet zo leuk vond; waarom zijn zij niet jouw favoriete klant?

Je kunt niet met iedereen een klik hebben. Er zijn gewoon mensen waar je niet zo goed bij past. Met welke klanten had je niet zo een goede klik? Of met welke mensen boek je geen goede resultaten? Schrijf het op. Hebben ze iets met elkaar gemeen? Probeer dat te achterhalen.

3. Hoe ziet jouw ideale samenwerking eruit?

Wat voor samenwerking wil je met je klanten opbouwen? Houd je ervan om dingen professioneel en zakelijk te houden? Of wil je iemand echt beter leren kennen om misschien wel een zakelijke vriendschap op te bouwen? Probeer te bedenken wat je prettig vindt in contact en wat niet. Zijn er dingen die je wilt voorkomen in toekomstige samenwerkingen met klanten?

4. Waar wil je jouw favoriete klant mee helpen?

Waar werken jouw klanten naartoe en waarom kiezen ze voor jou? Achterhaal waarom jouw ideale klant voor jou kiest. Die ene leuke klant in jouw behandelstoel; waarom liet ze haar gezichtsbehandeling door jou doen? Of die ene klant die je in je winkel had; waarom vond je het stylen van deze persoon zo leuk? Waar wil je ze mee helpen?

5. Wie kan je het beste helpen?

Denk terug aan het moment dat je een klant echt super goed hebt geholpen. Where does the magic happens? Met andere woorden: welk type klant, project of opdracht past het beste bij jouw kwaliteiten?

Maak nu een lijst.
Schrijf elke categorie of type klant op die goed bij jou past. Jouw favoriete klant is een combinatie van de mensen waar je het liefste mee werkt en die het beste bij jouw kwaliteiten passen. Zo werk je met mensen waar je blij van wordt, die je tegelijkertijd ook nog eens super goed kan helpen. Win-Win!

En nu? Nu heb je een beter beeld van jouw favoriete klant. De persoon waar je het liefste mee werkt. Het is de basis van jouw marketing en communicatiestrategie. Want als je weet op wie je je richt, is het een stuk gemakkelijker om diegene ook daadwerkelijk te bereiken. Hoe? Dat leren wij jou tijdens een adviestraject.

0 reacties