In bijna elk gesprek dat we met ondernemers hebben horen we dezelfde frustraties en obstakels. Een veel genoemde is: “Ik heb zo veel plannen en ideeën, maar ik heb er gewoon geen tijd voor om er echt iets mee te doen.” Dit is natuurlijk ook niet gek, want ondernemen neemt nu eenmaal veel tijd in beslag. Je bent er de hele dag druk mee in de weer. En dan hebben we het nog niet eens over de dingen die extra veel tijd kosten, omdat we ze voor het eerst doen.

Onze tijd is dus kostbaar en daar moeten we slim mee omgaan. En als we dat eenmaal in de vingers hebben, dan begrijp je ook dat je echt wel tijd voor dingen vrij kan maken. Als je ze maar echt wilt! Om je te helpen met het vrijmaken van die tijd, hebben we 5 tips voor je verzameld die je helpen om je dag slimmer in te delen, zodat je productiever werkt. Én dus ruimte krijgt om andere belangrijke dingen aandacht te geven.

Sta een uurtje eerder op

Dit helpt echt. Ook wij hebben wat moeite met opstaan nu het donkerder is in de ochtend. Maar als we een uur eerder opstaan, hebben we gewoon extra tijd op een dag. Zo simpel is het!

Plan je belangrijkste werk in het eerste uur

Het eerste uur sta je op scherp. Behalve de mensen met een ochtendhumeur ;-). Maar het eerste uur van je werkdag ben je echt op je best. Dan ben je nog fris na het slapen en hebben je hersenen naast aankleden en ontbijten nog niet zo veel gedaan. Hét moment om de moeilijkste to do van de dag te doen. Of iets dat je heel stom vindt. Want dan ben je er de rest van de dag vanaf!

Kies een werkuniform

Herken je de momenten in de ochtend dat je naar je kledingkast staart en je echt geen idee hebt wat je vandaag nu weer aan moet trekken? Kies een werkuniform. Een standaard combi, waardoor je ’s morgens geen keuzestress hebt. Wij gaan bijvoorbeeld doordeweeks altijd voor een broek/rokje en een blouse, colbertje en een goede hak. Klaar!

Werk met een dagplanning

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen, maar maak elke ochtend een dagplanning. Bepaal je prioriteiten en vul van uur tot uur in wat je gaat doen die dag. Zo krijg je een realistisch beeld van hoe (weinig) tijd je eigenlijk hebt. Bovendien zorgt het ervoor dat je de rest van de dag niet meer hoeft na te denken wat je nu weer gaat doen, want dat heb je in de ochtend al gedaan.

Werk in blokken van 2 uur

En dan niet 2 uur achter elkaar werken, maar een uur en drie kwartier en dan een kwartiertje pauze. Zo heb je voor elke taak een deadline, waardoor je extra productief gaat werken.

Wij zijn benieuwd; heb jij nog een tip om productiever te werken?

-X- Britt en Lynn
De meiden van Noppen

0 reacties