Een goed potje lasergamen. Sky high gaan op een van de trampolines. Een plek waar jong en oud het samen leuk hebben. Biertjes en bitterballen tijdens F1 wedstrijden. Karten, maar dan op een manier dat je het nog nooit hebt gedaan. En meer! Dát is wat Schagen en omgeving mist volgens Bart Bos en Justin Beers.

En voilá; het idee voor een family entertainment centrum was geboren. De plek in Schagen waar straks het hele gezin plus opa en oma de hele dag kunnen vertoeven. De meiden van Noppen waren super benieuwd welke enthousiaste mannen er achter dit nieuw te bouwen entertainment centrum zitten. Hoog tijd voor een bakkie!

Karten weer populair door Max Verstappen

De eerste heipaal is in aantocht; de bouw op de Witte Paal in Schagen start eind augustus. De naam en het logo worden tegelijkertijd onthuld. Een belangrijk moment voor het duo! Bart en Justin kennen elkaar al 30 jaar en groeiden van vrienden uit tot business partners. Want een stuk grond en een idee voor een kartbaan bracht hen uiteindelijk ook zakelijk bij elkaar.

Het begon te kriebelen bij Bart, toen hij in december 2015 het jaarlijkse kerstuitje op zijn werk organiseerde. “Mijn collega’s wilde graag weer eens karten. Dus ging ik op zoek naar een leuke locatie in de buurt van Schagen. Die was lastig te vinden. Ondertussen won Max Verstappen in 2016 een grote prijs. Karten werd weer populair. Daar bovenop wilde ik graag iets voor mezelf starten, dat ik zelf ook écht leuk vind. Ik wist dat Justin bezig was met een stuk bouwgrond op de Witte Paal. Ik belde hem op en we raakten in gesprek over onze ideeën.”

Onverwachts de pers voor de deur

Op 1 september 2017 kocht Justin uit enthousiasme het stuk bouwgrond. Met risico. Want er was wel een business plan, maar nog geen financiële onderbouwing. “We dachten: volgend jaar draaien we. Maar kwamen we snel op terug! Na de koop van de grond volgde een gesprek met de bank. Zij vonden het plan direct een goed idee, maar vroegen ons om een gerenommeerde partij een financiële onderbouwing te laten schrijven. Inclusief marktonderzoek. Want is er wel behoefte aan een family entertainment center in Schagen?!” Daar kregen de mannen eerder dan verwacht een antwoord op.

De volgende ochtend stond het Noord-Hollands Dagblad namelijk onverwachts op de stoep. Volgens Bart was het nog niet de bedoeling om het idee wereldkundig te maken. “Die publicatie was een verassing, maar zo ontvingen we wel direct een antwoord op de vraag van de bank. Van Den Helder tot aan Beverwijk; in elke krant stond ons idee! Door alle reacties op social media wisten wij direct dat er animo voor was.”

Lokaal samenwerken

Het duo heeft zich daarna teruggetrokken om verder aan het businessplan te werken en om de eerste, belangrijke keuzes te maken. Justin vertelt dat dit begon met de zoektocht naar een architect voor het nieuw te bouwen centrum. “Een persoonlijke klik hebben met de architect vonden wij het allerbelangrijkste. Die klik zoeken we in elke samenwerking. Daarom werken we graag met lokale partijen uit Schagen en omgeving. Vervolgens heb je een vergunning nodig. Dat is een lastig proces, maar inmiddels is deze binnen.”

Roadtrip door Europa om leveranciers te ontmoeten

Schagen en omgeving is vanaf 2019 niet zomaar een indoor familiecentrum rijker. Het duo doet onderzoek in binnen- en buitenland om de beste leveranciers te vinden. Bijvoorbeeld voor de 100% elektrische karts en het design van de kartbaan. Half juli startte Justin de motor van zijn auto, om samen met Bart potentiële leveranciers in Italië, Duitsland, Tsjechië en Slovenië te bezoeken. (Zie de foto bovenaan de blog.)

“Je komt er niet via je laptop of telefoon achter of er een klik is. Daar moet je elkaar persoonlijk voor spreken. Je wilt toch weten met wie je zaken doet. Zo ontmoetten we in Italië een kart leverancier, waar alles (onverwachts) spik en span voor elkaar was. Dat zag je er vanaf de laptop niet vanaf. We zijn ook op zoek gegaan naar leveranciers in Nederland, maar daar hadden we die klik gewoon niet mee. ”

“De ouderwetse snackbar komt er niet in”

De ervaring moet van begin tot einde volledig kloppen en vernieuwend zijn, vertelt Bart. “Wij willen bezoekers echt iets nieuws bieden. Mensen zijn bekend met kartbanen, maar dit wordt echt anders. Kinderen en volwassenen kunnen er helemaal los gaan!”

“En uiteraard komen er ook goede horeca faciliteiten. De ouderwetse snackbar komt er niet in! Een goede vriend van ons is kok en werkt het horeca-concept verder uit. Zo kan opa onder het genot van een goede koffie kijken naar de kleinkinderen op de trampoline. En mama’s nemen een heerlijk momentje voor zichzelf met een tijdschrift, terwijl de kids rondrennen bij het lasergamen.”

“Fouten herstellen we later wel weer”

Bart en Justin zien vooral voordelen in hun samenwerking. Ze zien dezelfde stip op de horizon en investeren beiden veel tijd in het bedrijf. Volgens Justin is dat de beste investering die ze hebben gedaan. “We gaan veel op pad om bij andere centra te kijken en leveranciers te bezoeken. We overleggen samen en maken daarna snel een keuze. Er is geen tijd om lang na te denken. Dan maken we maar een aantal fouten. Die herstellen we later wel weer.”

Bart en Justin zien hun droom werkelijkheid worden. Eind augustus gaan de eerste heipalen de grond in en in 2019 ontvangen zij de sleutels van hun gloednieuwe family entertainment centrum. Een moment waar de mannen enorm naar uitkijken. “Als straks alles klopt en de bezoekers, wijzelf en ons personeel blij rondloopt; dan is het voor ons een succes. Dan zijn wij écht blij. Naar dat moment kijken we echt uit!”

>> Houd de regionale media eind augustus in de gaten voor de volgende update over het nieuwe family entertainment centrum! <<

Nabrander van De meiden van Noppen

Het bouwen van een nieuw family entertainment centrum doe je niet eventjes. Een groot plan met een nog groter risico. Maar deze mannen weten wat ze willen en weten waar ze het voor doen. Het enthousiasme spat ervan af! Niet alleen omdat ze de activiteiten in het centrum heel leuk vinden, (wie vindt karten, trampolinespringen en lasergamen nu niet leuk?!) maar ook omdat ze hun idee echt tot leven brengen. Respect!

Bart en Justin, bedankt voor het leuke gesprek en we houden jullie in de gaten 😉

Reacties

0 reacties

Trackbacks/Pingbacks

  1. GET TO KNOW: Stemacteur en mede-eigenaar SkagaVenture: Janneke Beers-Hoogerdijk - De meiden van Noppen - […] Als er geen vraag is, moet je vraag creëren. Dat zegt mijn vader altijd. Als ik samen met mijn…

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.