Er gaan elke dag maar liefst 14 bedrijven failliet*. Gemiddeld gezien haalt 40% van alle startende bedrijven het vijfde levensjaar niet. Dat zijn er super veel toch?! Er zijn natuurlijk diverse redenen te bedenken waarom het deze ondernemers niet lukt om hun bedrijf succesvol op te bouwen. We legden in deze blog uit dat dit heel vaak komt door een verkeerde marketing aanpak. Maar er is nog een belangrijke reden; het product of de dienst voegt geen waarde toe voor een klant.
(*Bron: RTLZ)

Hier zit niemand op te wachten

Wat we daarmee bedoelen? Dat een ondernemer helemaal vol is van zijn of haar producten of diensten, maar dat er eigenlijk niemand op zit te wachten. En dat komt omdat er niet voldoende waarde voor een potentiële klant in zit. Ze voelen niet de noodzaak om dat ene product te kopen. Of ze voelen zich niet geroepen om die ene dienst bij jou af te nemen.

Zorg dat je klant jouw product wil hebben

Denk maar aan jezelf; het ene koop je wel, het andere niet. Sommige producten en diensten spreken je aan en wil je hebben. Anderen niet. De producten die je wel koopt, passen goed bij jou. Sluiten aan op wat je nodig hebt en geven je dus een bepaalde waarde. Anders kocht je het niet. En dat is dus precies wat jij als ondernemer ook met jouw producten of diensten zou moeten doen om het te verkopen; het moet waarde toevoegen voor jouw klant. Hoe? Door in ieder geval de onderstaande drie punten te onderzoeken.

1. Waar is jouw klant naar op zoek?

Dit kan functioneel zijn. Zoals een route van A naar B. Een TomTom is dan een voorbeeld van een product dat daar goed bij past. Het kan ook meer sociaal gericht zijn, zoals het imponeren van vrienden of collega’s. Iedereen wil hip zijn en in de laatste mode lopen toch? Het kan daarnaast ook een emotionele reden hebben. Zoals meer rust in het hoofd, relaxter leven of gezonder zijn. Bedenk nu voor jezelf wat jouw klanten gedaan willen krijgen. Waarom kopen ze jouw product of dienst?

2. Wat is de pijn van jouw klant?

Beschrijf de obstakels die jou klant heeft. Stel je bent diëtiste of personal trainer. Waarom lukt het iemand zelf niet om gezonder te eten of om te sporten? Voor welke uitdaging staan ze? Een aankoop komt altijd voort uit een verlangen of een probleem. Wat is het verlangen of probleem van jouw klant? Waarom ben jij nodig voor ze?

3. Wat wil jouw klant bereiken?

Dit is altijd een positieve uitkomst, goed resultaat of een voordeel. Mensen die een diëtiste inschakelen om af te vallen, zijn misschien op zoek naar een zelfverzekerd gevoel. Iemand die een bos bloemen voor zichzelf koopt, wil een fijne thuissfeer creëren. Iemand die een loopbaancoach inhuurt wil bijvoorbeeld duidelijkheid creëren in een toekomstige carrière. Wat wil jouw klant bereiken?

Als je de bovenstaande stappen hebt doorlopen, heb je een duidelijker beeld van jouw klant. Het is nu een stuk gemakkelijker om na te denken hoe je met jouw product of dienst waarde toe kan voegen voor jouw klant. Want onthoud: als het jouw klanten niks doet, kopen ze het niet!

-X- Britt en Lynn
De meiden van Noppen

0 reacties