Wij gaan even een misvatting uit de wereld helpen. Want er zijn gewoon te veel beginnende ondernemers die denken dat ze op elk social media platform aanwezig en zichtbaar moeten zijn. Lucky you: dat is dus helemaal niet zo.

Als ondernemer wil je dat je bedrijf natuurlijk overal te zien is. Het klinkt ergens misschien ook wel logisch; dat je meer klanten krijgt als je op veel plekken aanwezig bent. Maar de realiteit is anders. Wij hebben het geluk dat wij met z’n tweeën een bedrijf runnen, maar de meeste ondernemers zijn in hun eentje. En je hebt toch echt maar 24 uur in een dag, waarvan je er waarschijnlijk maximaal 1 aan social media wil besteden.

Waarom aanwezigheid op meerdere platforms niet werkt

Stel dat je op deze 5 social media platforms tegelijkertijd actief wil zijn met je bedrijf: Twitter, Facebook, Instagram, YouTube en Snapchat. En je wilt elke dag maximaal een uur besteden aan social media. Dan heb je dus een uur om op 5 platforms actief te zijn. Je besteedt dan 20 minuten van je tijd aan Facebook, 20 minuten aan Instagram, etc.

Heb je door deze aanpak nu echt klanten gekregen? Waarschijnlijk bijna niet. Dit is ook niet zo gek, want je besteedt gewoon te weinig tijd aan het platform. Je kunt wel af en toe iets plaatsen op Facebook of Snapchat, maar je realiseert je waarschijnlijk zelf ook wel dat dit niet werkt. Het gaat pas wat opleveren, als je er veel tijd en aandacht aan besteedt.

Hoe succesvolle ondernemers dit doen

En daarom kun je dus niet op elk platform aanwezig zijn als je nog in je eentje bent. Je staat dus voor een keuze, want je hebt gewoon tijd te kort om écht effect te creëren op al die platforms tegelijk.

Als we kijken naar succesvolle ondernemers, dan zijn zij allemaal gestart met activiteit op één social media platform. Ze gaven al hun aandacht aan dit platform, zorgden dat ze dit tot in de puntjes begrepen en maakten een duidelijke strategie en aanpak. En dat is al uitdagend en lastig genoeg, hoor! Ze groeiden pas uit naar andere platforms, toen er voldoende tijd en geld was.

Onze gouden tip & hoe wij dit doen

De gouden tip is dus: kies voor één platform als je je nog in de eerste jaren van je bedrijf bevindt. Kies voor het platform waar jouw favoriete klant gebruik van maakt én voor het platform dat je zelf het leukste vindt. Want uiteindelijk is social media echt heel leuk en interessant, als je er maar voor zorgt dat het behapbaar & effectief is!

Wij zijn zelf het meest actief op Instagram, omdat we dat echt het leukste vinden. Heerlijk die GIF-jes en grappige stories. Maar wij zijn erg benieuwd waar jij tegenaan loopt met social media? Wat vind je moeilijk? Hoe ga jij hier mee om? Laat het weten in de comments hieronder!

-X- Britt en Lynn
De meiden van Noppen

0 reacties

Trackbacks/Pingbacks

  1. 3 tips om social media te beheren, zonder dat het al je tijd opslokt - De meiden van Noppen - […] aanwezigheid; je hoeft dus niet op élk social media kanaal aanwezig te zijn als ondernemer. Lees hier het hele…

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.