Wanneer krijg ik die klant of opdracht? Hoe weet ik wanneer ik een steady inkomen krijg? Vast herkenbare vragen. Vragen van onzekerheid. Je hoopt er het beste van, maar echt fijn voelt dit niet. Hoe zou het voor je zijn als je deze onzekerheid kan inruilen voor vertrouwen en focus, omdat je weet dat alles goed komt?

Doei hoopmarketing

Je hebt een website gebouwd, een Facebook- en Instagram account aangemaakt en plaatst hier en daar een bericht. Dat je geen klanten binnenhaalt, vind je gek en jammer. Je bent toch zichtbaar? Waarom komen die klanten dan niet? Dit noemen wij hoopmarketing. Je zet (voorzichtig) een aantal middelen in en verwacht dan dat klanten bij je aankloppen. Jammer, maar helaas werkt het zo niet. Vanuit deze aanpak straal je namelijk geen enthousiasme en expertise uit, wat de basis voor vertrouwen legt.

Vertrouwen uitstralen

Want klanten kopen pas iets bij je, op het moment dat ze je vertrouwen. Dat ze het gevoel hebben dat jij ze kan helpen. En omdat je ze het gevoel geeft dat je de expert in je vak bent en dat je precies begrijpt wat ze nodig hebben. Of je nu een styliste in een kledingwinkel ben, een loopbaancoach of een schoonheidsspecialiste; het gaat er allemaal om dat potentiële klanten rust, vertrouwen en expertise bij je ervaren. Want dit zorgt ervoor dat ze ja op jouw product of dienst zeggen.

En dit kost tijd! Wij vertellen je hoe je met meer focus en vertrouwen kan ondernemen, zodat je die hoopmarketing achter je kan laten en wél klanten gaat binnenhalen. 

1) Stoppen met ondernemen zonder richting

Als je denkt ‘ik zie allemaal wel hoe het loopt en wat er op mijn pad komt’, dan ga je hier en daar een klant binnenhalen, maar niet elke dag. En daarnaast ook niet de leukste klanten. Dat hebben wij zelf ook mogen meemaken. Door keuzes te maken in je aanbod, je doelgroep en je marketingaanpak breng je focus aan. Door vervolgens vanuit deze aanpak en focus berichten te delen, ben je gestart met zaaien.

2) Geef het tijd

Vertrouwen opbouwen met de leukste klanten kost tijd. Daar kunnen we helaas niets aan veranderen. Kijk maar eens goed naar hoe lang het duurt voordat jij een bedrijf of merk vertrouwt. Dat werkt bij jouw bedrijf niet anders. Heb geduld in deze periode van zaaien. En dat is een heel schone zaak, maar dit gaat absoluut zijn vruchten afwerpen.

3) Eerst zaaien, dan oogsten

Alles wat je zaait, heeft tijd, liefde en aandacht nodig. Kijk maar naar de natuur! Tulpenbollen gaan in het najaar onder de grond, maar in april zie je de tulpenvelden pas in bloei staan. Zo werkt het ook met het opbouwen van je bedrijf. Zaaien is in dit geval bijvoorbeeld het delen van waardevolle inzichten, tips, kennis en enthousiasme over jouw vak. Lees: jouw strategie en marketing en social media aanpak. Zodat jouw potentiële klanten je dus wat beter leren kennen.

4) Heb vertrouwen en oogst op het juiste moment

Uiteindelijk wil je natuurlijk die klanten binnenhalen. Want eerlijk is eerlijk, financiën is de motor van je bedrijf. Zonder inkomen heeft jouw bedrijf geen bestaansrecht. En dus is het tijd om klanten te krijgen. Dit is het moment om te oogsten. Misschien organiseer je een extra koopavond voor je winkel of speciale korting dag voor je webshop. Of misschien organiseer je een training of geef je lanceer je een nieuw product. Dit is hét moment dat jij gaat testen of je zaaiperiode hiervoor voldoende is geweest. Of je marketing, social media en andere middelen dus goed genoeg hebt ingezet.

Lig je nog niet op schema? Krijg je nog te weinig klanten binnen? Kijk dan altijd naar je aanpak en hoe je dit kan verbeteren. Kijk naar wat goed gaat en waar nog geen resultaat uit komt. Ga door met wat goed gaat en stop met wat niet werkt. Zo simpel is het!

Samengevat

Het komt er op neer dat je eerst een periode moet zaaien, zodat je daarna kan gaan oogsten. De gedachte dat je na elk social media berichtje of advertentie direct een nieuwe klant binnenhaalt, werkt in de praktijk dus niet. Als je vanuit bovenstaande aanpak gaat werken, ga je merken dat je met meer focus en vertrouwen onderneemt. Het geeft rust, omdat je vanuit een duidelijk plan werkt. Succes!

Over de auteurs: Britt en Lynn

Oprichters De meiden van Noppen

Twee ambitieuze zussen die besloten om samen een bedrijf te starten. Inmiddels helpen we met veel plezier ambitieuze ondernemers met een resultaatgerichte strategie, marketing- en social media aanpak om een goedlopend bedrijf neer te zetten. Samen maken we dagelijks heel wat ondernemersavonturen mee. Het is onze gezamenlijke missie om anderen te motiveren en te inspireren het beste uit zichzelf te halen.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.